FPS-pelit

Englanninkielen sanasta First Person Shooter lyhennetty FPS tarkoittaa suomeksi ensimmäisen persoonan ampumapeliä. Tällä tyylillä tehdyt pelit kuvataan hahmon silmin, jonka lisäksi näkyvissä on yleensä kädessä oleva ase ja mahdollisesti esimerkiksi luettelo käytössä olevista aseista ja parannuskeinoista. Pelit simuloivat kolmiulotteista ympäristöä, jossa pelaajan on sitten ratkottava tehtäviä ja tapettava vastaan tulevia vihollisia. Vihollisia voivat olla niin natsit (Wolfenstein) kuin erilaiset hirviötkin (Doom).

FPS-Pelien suosion aloittajana pidetään juuri Wolfensteinia ja Doomia. Maailmassa tuskin on montaa pelaajaa, joka ei olisi koskaan jompaakumpaa näistä tutustunut. Wolfensteinista on julkaistu nykyaikainen versio nimeltä New Order ja Doomista on tulossa huikea uuden sukupolevn versio ensi vuoden puolella. Trailerit lupaavat erittäin laajaa räiskintämaailmaa ja aidonoloista toimintaa. Tätä pelimuotoa on toisaalta myös syytetty siitä, että väkivalta on niissä liian todellista, kun peliä pelataan ensimmäisessä persoonassa ja grafiikka on erittäin kehittynyttä.

FPS-perusteet

On sanottu, että parhaan pelikokemuksen FPS-peleissä saa, kun niitä pelaa tietokoneella. Pelihahmon ohjailemisen sanotaan olevan hiirellä ja näppäimistöllä toimivampaa. Tähtäämisen ja ampumisen on sanottu olevan nopeampaa ja helpompaa hiirellä ja näppäimistöllä. Myös tottumus toki vaikuttaa, joten vannoutuneen konsolipelaajan käsittelyssä peliohjain saattaa tuntua helpommalta ja nopeammalta käyttää kuin tietokoneen hiiri ja näppäimistö.

Tavallisin juonikuvio on, että pelaaja etenee nopeasti paikasta paikkaan veristen taistelujen läpi. Joissain peleissä ovat käytössä myös niin sanotut melee-aseet. Näiden tuhovoimat ovat aina voimakkaampia kuin tavallisten aseiden. Muita aseita voivat olla tavallisten ampuma-aseiden lisäksi vaikkapa sähköiskuja lähettävä käsine tai jättimäinen pora, kuten esimerkiksi Bioshockissa.

Pelaajan on myös ajoittain keksittävä keinoja yllättää vihollinen hiljaa takaapäin. Ympäristöt, joissa peleissä useimmiten liikutaan, sijoittuvat mihin tahansa sotahistorian ympäristöistä aina avaruusalukseen tai kaupungin kaduille. Tulevaisuuden kehitys näyttää tuleeko 3D-pelaamisesta potentiaalinen suunta uusille peleille ja kuinka realistiseksi nämä ensimmäisen persoonan ampumispelit muuttuvat.

admin