MMORPG

Melkoisen lyhenteen MMORPG tarkoituksena on ilmaista verkossa pelattavia massiivisia tietokoneroolipelejä. Tässä pelimuodossa pelaaja pelaa internetin avustuksella muiden käyttäjien kanssa esimerkiksi World of Warcraftia, joka on suosituin kyseisen pelimuodon peleistä.

MMORPG -pelimuodossa keskitytään nimenomaan oman hahmon kehittämiseen, varojen hallintaan ja ajoittain taisteluun muiden pelaajien kanssa. Pelit sisältävät myös sosiaalisen puolen, sillä hahmot voivat kommunikoida keskenään pelin aikana. Suoritettavat tehtävät on yleensä myös helpompi toteuttaa ison ryhmän kanssa.

Pelien mielenkiinto

Mitä pidempään pelejä pelaa, sitä kehittyneempi ja voimakkaampi pelaajan hahmosta tulee. Peliympäristöt sijoittuvat useimmiten fantasiamaailmoihin, kuten World Of Warcraft, tai sotatantereisiin. Suosioon ovat myös nousemassa pelaajien itse kehittämät ja laajentamat maailmat, joka tuovat uuden lisän koko pelimuotoon. Tekniikan kehittyessä myös konsoleilla massiivisten internet moninpelien pelaaminen on hiljalleen tullut mahdolliseksi.

Roolipelikulttuuri

Roolimoninpelien ympärille on kehittynyt mielenkiintoinen kulttuuri. Pelaajat ovat kehittäneet oman sanastonsa ja käytössä ovat tietyt säännöt esimerkiksi seikkailuihin kutsumiseen tai aarteen jakoon liittyen. Tämä yhteisöllisyys erottaakin selvimmin esimerkiksi FPS-pelit massiivisista tietokoneroolipeleistä.

Yhteisöllisyydellä on valitettavasti varjopuolensa, sillä jotkin pelaajat saattavat upota niin syvälle virtuaaliseen maailmaan, että hylkäävät työnsä ja perheensä ollakseen virtuaaliperheensä luona.

Pelejä on käytetty myös psykologisiin tutkimuksiin. Kun World of Warcraftissa tapahtui pelivirhe, jossa virus alkoi levitä maailman sisällä, tutkijat pystyivät seuraamaan sitä. Viruksen seuraamisen avulla tutkijat pystyivät eselvittämään, miten ihmiset reagoivat tapahtumaan ja tämän pohjalta kehittämään omia teorioitaan siitä, mitä tapahtuisi oikeassa maailmassa samanlaisen maailmanlaajuisen epidemian iskiessä.

Roger