Pelaamisesta nauttiminen

Pelaamisen ilosta kaikki alkoi. Sitten ilo muuttui viihteeksi. Viihteestä hypättiin ns. nörttien bisnekseen, minkä jälkeen elektroninen pelaaminen muuttui osaksi ihmisten arkea. Nykyään peliala ei tarjoa ainoastaan räiskintää tai strategiapohjaisia pelejä, vaan myös muita värikkäitä vaihtoehtoja, joita meistä jokainen pystyy pelaamaan iästä ja jopa paikasta riippumatta.

Mutta mistä ihmeestä pääkoppaamme kumpuaa tarve pelata elektronisia pelejä? Onko kyse psykologiasta, arjen tylsyydestä vai pelintekijöiden ovelasta taidosta istuttaa alitajuntaamme alituinen tarve pelata?

Peliviihteen historiaa ja nykypäivää

Peleistä nauttiminen ei ole mitenkään uusi juttu. Ainoastaan pelien muoto on muuttunut varhaisaikojen arpapeleistä nykypäivän virtuaalisen todellisuuden maailmaan. Videopelien vallankumous alkoi enemmän tai vähemmän 80-luvulla, jolloin kotitalouksien olohuoneista alkoi löytyä ensimmäisiä pelikonsoleita. 2000-luvulle tultaessa Sony PlayStation sekä Microsoft Xbox alkoivat hallita konsolimaailman tapahtumia. Näiden rinnalla kulkivat myös tietokoneella pelattavat pelit. Pelien visuaalinen todenmukaisuus ja grafiikka alkoivat kehittyä nopein harppauksin.

Videopelit ovat nyt jo vuosikymmeniä olleet osa ihmisten elämää ja niitä kehitetään yhä realistisempaan suuntaan. Vuosien saatossa pelimaailmaan on tullut videopelien lisäksi toki jotain muutakin uutta. Pelityyppi, joka alkoi yleistyä 2000-luvun alussa, ovat netissä pelattavat kasinopelit. Nettikasinot tarjoavat pelaajille monenlaisia pelejä joita maakasinoillakin on tarjolla. Aloittaminen on yleensä helppoa ja pelit ovat melkein jokaisen saavutettavissa. Tämä voikin olla yksi syy siihen, miksi monet ovat päätyneet kokeilemaan näitä pelejä.

Tulevaisuuden näkymät

Alan analyytikot ovat ennustaneet konsolimaailman kutistumista lähinnä viitaten nousevaan mobiilipohjaisten pelien alaan. Samassa kuorossa huutelevat myös televisio- ja musiikkialan analyytikot, joiden mukaan pelikonsoleiden kysyntä putoaa sillä nykyään kotitaloudet pääsevät käsiksi kotiviihteeseen pilvipalvelupohjaisten alustojen avulla. Nämä ennustukset ovat kuitenkin kaikuneet kuuroille korville, sillä sekä Sony että Microsoft laajensivat konsolinsa kokonaisvaltaisiksi viihdekeskuksiksi. Mainittakoon vielä se, että Sonyn PlayStation 4 ja Microsoftin Xbox One myivät ensimmäisellä viikolla molemmat ennätykselliset miljoona konsolia. Se niistä analyytikoiden tuomiopäivän ennustuksista, sillä jo pelkästään Yhdysvalloissa 72 % kotitalouksista pelaa konsolipohjaisia pelejä.

Tunnetuin argumentti videopelien pelaamisen suosiosta liittyy psykologiaan sekä ihmisten haluun elää ulottuvuuksissa, joissa ei ole rajoja. Tämä ei silti tarkoita sitä, että me ihmiset unelmoisimme Matrixin kaltaisesta maailmasta, jossa tietojen ja taitojen hallitseminen vaatii vain muutaman ohjelmistopaketti latauksen. Päinvastoin, virtuaalisessa maailmassa eivät päde todellisuuden lait tai moraalit. Täten esimerkiksi GTA V-peliä pelatessa auton ryöstäminen ei kolkuta omatuntoa ja pälkähästä pääsee pelissä varsin helposti. Joidenkin pelaaminen menee tosin niin pitkälle, että he viettävät jopa enemmän aikaa virtuaalisessa maailmassa kuin oikeassa. Esimerkiksi huippusuositut World of Warcraft- ja Diablo-pelit pitävät pelaajat ruudun ääressä jopa vuorokausia.

Edellinen selitys pätee ehkä nuorten lasten ajatusmaailmaan, mutta miten asian laita on aikuisten maailmassa? Nykyinen sukupolvi aikuistui aikana, jolloin videopelien suosio kasvoi eksponentiaalisesti. Siten ei olekaan ihme, että suurin pelaajakunta nykyään kuuluu siihen ikäluokkaan joka nautti videopelien kehityksestä 90-luvun lopulla. Voidaankin todeta että videopelien avulla tämä kyseinen sukupolvi pääsee käsiksi nostalgian muodostamiin muistoihin aina kun peliohjaimeen tartutaan. Toinen syy aikuisiän pelaamiseen voi olla yksiselitteisesti arkisen ja hektisen elämän nollaaminen. Pelaamalla pääsee edes hetkeksi pakoon arjen velvollisuuksia ja yhteiskunnan asettamia paineita.

Kilpapelaaminen

Eräs mainitsemisen arvoinen elementti pelaamista tarkasteltaessa löytyy viihdepelaamisen lisäksi kilpapelaamisesta. Kilpapelaaminen, eli e-sports tai elektroninen urheilu, on kasvava laji kaikkialla maailmassa. Erityisen suosittua se on Aasian maissa, mutta myös esimerkiksi Suomessa ja Ruotsissa järjestetään turnauksia. Pelaajat mittelevät taitojaan muun muassa Counter Strikessa ja League of Legendsissa. Näissä ja muutamissa muissa peleissä pelataan turnauksia ja liigoja aina ammattilaistasolla asti.

Treeniä pelaamalla

Yhä useampi meistä aikuisista kammoaa kuntosalien ilmapiiriä. Varsinkin pitkän työpäivän päätteeksi kuntosalille lähtö kuulosta lähes yhtä hyvältä kuin sellerin syönti pepperonipitsan sijaan. Mutta hyväksi onneksi esimerkiksi Xbox One pitää sisällään pelejä joiden avulla kuntoilu onnistuu omassa olohuoneessa ilman arvostelevia katseita. Kinect-lisäosan avulla pelaaja pystyy kuntoilemaan ja pelikonsoli antaa välittömästi palautetta suorituksista käyttäen hyväksi Kinectin liikkeentunnistimia. Pelaaja saa siis toistojen jälkeen välittömästi palautetta suorituksestaan sekä ohjeita jatkoa varten.

Kuten varmasti huomaat, videopelien moninaisuus sekä kirjava valikoima alustojen suhteen voi olla ajoittain päätähuimaava. Ajan henki muuttuu vuosi vuodelta, mutta pelaamisen ilo pysyy samana. IT-vallankumouksen myötä pelimaailman tulevaisuus näyttää jännittävämmältä kuin koskaan! Voidaankin sanoa, ettei edes taivas ole rajana sille, mitä alalla voi tapahtua.

admin